Główna treść artykułu

Abstrakt

CZY SZKOŁY NIEPUBLICZNE, KTÓRE NIE ANGAŻUJĄ SIĘ W ŻYCIE SPOŁECZNE, TO UTRACONA SZANSA NA UCZENIE SIĘ DEMOKRATYCZNEGO OBYWATELSTWA?


Jedną z najważniejszych wartości, jakie sektor niepubliczny wprowadził do systemu oświaty w Polsce w 1989 r., było przełamanie monopolu państwowego w edukacji. Zmiana ta wniosła nadzieję, że w instytucjach szkolnych otwarte zostaną nowe przestrzenie do wspólnego uczenia się demokracji. Dziesięć lat później reforma edukacji z 1999 r. postawiła przed szkołami wymagania, aby te włączyły w swoje programy współpracę z lokalnymi społecznościami. Edukacja obywatelska przynosi korzyści zarówno szkołom, jak i lokalnym społecznościom poprzez stworzenie warunków do nieformalnego uczenia się, praktykowania demokracji i obywatelstwa. Prezentowany projekt badawczy realizowany w latach 2014-2017, w trzech wybranych niepublicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez organizacje pozarządowe w mieście liczącym 600 tys. mieszkańców w Polsce, ujawnia syndrom „kulturowego narcyzmu”, który prawdopodobnie staje się cechą niektórych miejskich szkół niepublicznych.

Słowa kluczowe

non-public schools civic education cultural narcissism szkoły niepubliczne edukacja obywatelska kulturowy narcyzm

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ligus, R. (2019). SCHOOLS THAT “STAY AWAY” FROM THE COMMUNITY. IS IT A LOST CHANCE FOR COMMUNITY LEARNING AND DEMOCRATIC CITIZENSHIP IN NGO SCHOOLS?. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses, (19). https://doi.org/10.34768/dma.vi19.46